Sørg for at registrere IP-rettigheder
Sørg for at registrere IP-rettigheder, så de kan håndhæves/er lettere at håndhæve! Læs mere her.
Overvej også gerne, om der er domænenavne, som det er relevant for din virksomhed at købe.
Benyt særlige kendetegn på varerne eller emballagen
Mange kopivarer ser nærmest identiske ud med originalproduktet, og det kan være svært for selv originalproducenter at afgøre, om produktet er originalvaren eller en ulovlig kopi. Du kan imødegå den udfordring f.eks. ved at indsætte nogle hemmelige elementer i dit produkt, som gør det lettere for din virksomhed at skelne kopivarer fra originalproduktet. Det kan f.eks. være et stykke farvet tråd, der syes ind i kraven, mærkaten eller andre skjulte steder på en jakke, en stavefejl i vejledningen eller et andet skjult mærke på varen. Indsæt gerne flere skjulte markører, da det øger chancen for, at kopister ikke er opmærksomme på dem alle.
Hvis din virksomhed modtager en reklamation over et af dine produkter, kan du herefter spørge ind til de skjulte elementer. Hvis forbrugeren ikke finder de skjulte markører, kan du oplyse, at der så er tale om et kopiprodukt. På den måde kan du forhåbentlig minimere dårlige brugeranmeldelser på hjemmesider eller dårlig omtale af produktet i forbrugerens omgangskreds. Samtidig kan du opfordre forbrugeren til at købe det ægte produkt i stedet for den købte kopi.
En anden mulighed er at indsætte små chips i produktet, der både gør det muligt at følge produktets vej frem til forbrugeren og gør det lettere at identificere originale produkter. Du kan også benytte en kombination af hologrammer, stregkoder og to- eller tredimensionelle mærkater på emballagen.
Hold løbende øje med markedet for kopier
Kopivarer bliver ofte sat til salg på ulovlige hjemmesider. Derfor er det en god idé løbende at holde øje med internettet. I kan enten vælge at gøre en eller flere ansatte fra virksomheden ansvarlige for det, eller I kan købe hjælp til det fra eksterne konsulenter/rådgivere. Uanset hvilken metode I vælger, er det en god idé at få indarbejdet rutiner, der sikrer en hyppig og ensartet undersøgelse af internettet for kopier af jeres produkter.
Outsourcing og underleverandører
Hvis I vælger at lægge jeres produktion i et andet land, er det en god idé på forhånd at undersøge de underleverandører, som I gerne vil samarbejde med. Det kan f.eks. være at indhente så meget viden om de fremtidige underleverandører som muligt, spørge andre virksomheder, der har benyttet underleverandøren, om deres erfaringer, eller undersøge om underleverandøren tidligere har været involveret i sager om kopiering eller misbrug af forretningshemmeligheder.
Det kan også være en god ide at indgå samarbejdsaftaler med juridisk bindende hemmeligholdelsesklausuler og afklaring af ejerskab til IP rettigheder med mulige underleverandører. Samarbejdsaftalerne kan også indeholde krav til leverandører og/eller producenter om dækning af tab, hvis det viser sig, at produkterne er kopier. Det stiller jer bedre ved eventuelle uoverensstemmelser.
Det kan også være en god idé at sprede virksomhedens produktion på flere lokationer, f.eks. i flere lande, og først til sidst samle produktet et sted, hvor der er øget kontrol. På den måde gør I det vanskeligere for kopiproducenter at eftergøre virksomhedens produktion. I bør løbende monitorere underleverandører og alle led i handelskæden.
Beskyt jeres forretningshemmeligheder
Meget af den viden, der gør jeres virksomhed unik, er med til at gøre det svært for andre at kopiere jeres produkter ulovligt. Derfor er det vigtigt at beskytte denne viden, også kaldet forretningshemmeligheder. Det kan f.eks. gøres ved at beskrive, hvordan medarbejderne i jeres virksomhed skal behandle vigtig viden, ved at beskrive, hvem der må få adgang til hvilken viden, og ved at beskrive håndtering af forretningshemmeligheder som et punkt i ansættelseskontrakter og andre relevante dokumenter.
I bør også være opmærksomme på, at forretningshemmeligheder – herunder såvel teknologisk viden som f.eks. kundeinformation og markedsanalyser – kan lækkes. Det kan f.eks. ske via (tidligere) medarbejdere og (potentielle) samarbejdspartnere. Derfor bør I begrænse antallet af medarbejdere og samarbejdspartnere, som har adgang til forretningshemmeligheder, mest muligt.
I skal også være opmærksomme på, hvilke produktoplysninger I benytter i markedsføringsmateriale og på internettet, da oplysningerne kan benyttes som skabelon for produktion af kopier. Frit tilgængelige oplysninger om jeres produkter gør det lettere for kopi-producenter.
Opret et varebibliotek
Det er en god idé at bevare et fuldstændigt kartotek over jeres virksomheds markedsføringsmateriale og produkter, herunder produkter, der ikke længere er i produktion. Hvis I på et tidspunkt kommer i en tvist med en kopist, er det godt at kunne dokumentere, hvilke produkter I har produceret.
Indgiv en toldanmodning
Overvej at indgive en toldanmodning, hvor du beder toldmyndighederne om (gratis) at se efter kopier af dine varer og tilbageholde kopierne. Læs mere her.
Dialog med forbrugerne
Det kan være en god idé at opfordre kunder/forbrugere til at orientere jer, hvis de er støder på forfalskede eksemplarer af jeres produkter, eventuelt via en specifik e-mail adresse, hvor kunderne/forbrugerne kan give jer direkte besked. I kan også advare om eksempler på farlige, forfalskede udgaver af virksomhedens produkter.
I kan desuden give klar information til jeres (potentielle) kunder om, hvordan de undgår at købe forfalskede udgaver af jeres produkter.
IPR-forsikring
Kender I muligheden for at tegne IPR-forsikring? IPR-forsikringer kan f.eks. dække din virksomheds omkostninger til at håndhæve jeres egne IP-rettigheder over for krænkere. Du kan læse mere om IPR-forsikringer her på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside.
Lav en strategi
Læs mere her.
Hør hvordan den lille virksomhed Bulbul fik succes med at bekæmpe kopivarer.