Kampagne fra Patent- og Varemærkestyrelsen udfordrer unge forbrugere

Publiceret 12-06-2024

I anledning af Verdens Anti-Piratkopieringsdag den 12. juni stiller Patent- og Varemærkestyrelsen skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer. Kampagnen "Spreadsheets of Truth" er målrettet danske unge mellem 18 og 24 år. De køber flere kopivarer end deres jævnaldrende i EU, blandt andet via online produktkataloger, såkaldte ”spreadsheets”, der florerer på digitale platforme.

Spot en kopi


Det kræver ikke mange klik at dele viden om kopivarer online, og ikke mindst at finde og købe dem. Blandt andet deler flere unge nemt anbefalinger af kopivarer via spreadsheets.

Hvad er et spreadsheet?

Et spreadsheet er et online regneark, ofte brugt til tal og data. I kopivaresammenhæng bliver de brugt som produktkataloger med links til hjemmesider, der ulovligt sælger kopivarer - fx falske sneakers, tøj, solbriller, elektronik og kosmetik. 

Rammer de unge, der hvor de er

I kampagnen har Patent- og Varemærkestyrelsen etableret sig i de unges egne online-miljøer med "Danmarks Bedste Spreadsheet", der ved første øjekast ligner et af de spreadsheets, der bruges til at dele links til kopivarer. Men i stedet for at linke til falske sneakers mm., bliver konsekvenserne af at købe kopivarer præsenteret.

Flere influencere har samtidig delt kampagnens spreadsheet og budskaber for på den måde at få flest mulige unge gjort opmærksom på problemerne med kopivarer. Målet er at starte en samtale blandt de unge – både dem, der kender til spreadsheets, og dem, der ikke gør. 

Se "Danmarks Bedste Spreadsheet"

Narkotika, hvidvask og menneskehandel

Hvis du køber kopivarer, risikerer du at støtte kriminelle organisationer, som også kan være involveret i fx handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse, hvidvask, skatteunddragelse og menneskehandel. Der er nemlig en veldokumenteret sammenhæng mellem kopivarer og organiseret kriminalitet.

Gambler du med dit helbred?

Køber du kopivarer, risikerer du også at udsætte dig selv for sundheds- og sikkerhedsmæssige farer. Til eksempel kan forfalsket kosmetik indeholde sundhedsskadelige stoffer, og forfalsket elektronik kan risikere at bryde i brand.

Læs om farlige kopivarer

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om kampagnen i Patent- og Varemærkestyrelsens pressemeddelelse. Kampagnen er finansieret af den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO og bygger på en række rapporter, blandt andet fra den europæiske politienhed, Europol og EUIPO.

Læs rappoten IP crime and its link to other serious crimes

Læs rapporten Farlige forfalskninger